Det kan da ikke være så svært. Trafikplanlægning er et af de gode eksempler på offentlig rationalitet. Eller lad mig sige det på en anden måde; mulig offentlig rationalitet.

Vognmand Olsen på vej til grønttorvet i sin lastbil vil af gode kommercielle grunde aldrig tage de samme hensyn som karry gule Susanne i parken med sit lille barn. Og det er der ikke noget i vejen med.

En sammenhængende offentlig økonomisk, miljømæssig og samfundstilfredsstillende trafikplanlægning kan ikke udliciteres til et privat busselskab.

Det private initiativ er ikke det bedst egnede middel i denne sammenhæng, men det kan åbenbart være svært at se for den siddende regering. Trafikministeren skal ikke have næse, han skal have en hjerne. Måske kan han få en på januarudslag i Føtex.

Takststigningerne kan ikke komme bag på de ansvarlige politikere. Stigningerne har ligget på lur i flere år.

VK erkender ansvar for dyrere billetter Politiken 26. feb 2004
Succes for tog og bus i Skåne Politiken 27. januar 2004
Amter forsvarer prisstigning på kollektiv trafik Politiken 26. januar 2004
40.000 underskrifter til ministeren Politiken 23. januar 2004
Lastbiler skal betale vejpenge Politiken 22. januar 2004
Sidste chance for busprotest Politiken 22. januar 2004
Bortforklaringens time for prishop i busserne Politiken 21. januar 2004
Fogh afviser ansvar for takststigninger Politiken 20. januar 2004
Vejafgift ændrer bilisternes vaner Politiken 20. januar 2004
Minister kulegraver prisstigninger Politiken 20. januar 2004
Borgerlige politikere i åbent opgør om takststigninger Politiken 20. januar 2004
Massiv protest mod dyrere busser og tog Politiken 20. januar 2004
Fusion skal redde den kollektive trafik Politiken 19. januar 2004
Buspriserne stiger igen næste år Politiken 19. januar 2004
Hvorfor stiger billetpriserne? Politiken 19. januar 2004
Politiken indsætter gratisbusser i København Politiken 19. januar 2004
Oppositionen kræver billigere tog og busser Politiken 18. januar 2004
Trafikøkonom: Gør busserne gratis Politiken 18. januar 2004
Taksthop: Ingen vil have skylden Politiken 16. januar 2004
Mindst fire procent vil droppe bussen Politiken 16. januar 2004
Klippekort til cykler stiger ikke Politiken 16. januar 2004
Kunder hamstrer kort til bus og tog Politiken 15. januar 2004
Dårligere og dyrere busser i hovedstaden Politiken 10. januar 2004
Studerende bliver flået i takststigning Politiken 10. september 2003
Forskere: Politisk sjusk med trafikken Politiken 30. august 2003
Opposition vil sikre buspriser Politiken 3. september 2002
Bus- og togpriser på himmelflugt Politiken 2. september 2002
Ringere busdrift i Storkøbenhavn Politiken 14. juli 2002
DSB frygter kundeflugt Politiken 3. april 2002

Det kan da ikke være så svært. Trafikplanlægning er et af de gode eksempler på offentlig rationalitet. Eller lad mig sige det på en anden måde; mulig offentlig rationalitet.

Vognmand Olsen på vej til grønttorvet i sin lastbil vil af gode kommercielle grunde aldrig tage de samme hensyn som karry gule Susanne i parken med sit lille barn. Og det er der ikke noget i vejen med.

En sammenhængende offentlig økonomisk, miljømæssig og samfundstilfredsstillende trafikplanlægning kan ikke udliciteres til et privat busselskab.

Det private initiativ er ikke det bedst egnede middel i denne sammenhæng, men det kan åbenbart være svært at se for den siddende regering. Trafikministeren skal ikke have næse, han skal have en hjerne. Måske kan han få en på januarudslag i Føtex.

Takststigningerne kan ikke komme bag på de ansvarlige politikere. Stigningerne har ligget på lur i flere år.

VK erkender ansvar for dyrere billetter Politiken 26. feb 2004

Succes for tog og bus i Skåne Politiken 27. januar 2004

Amter forsvarer prisstigning på kollektiv trafik Politiken 26. januar 2004

40.000 underskrifter til ministeren Politiken 23. januar 2004

Lastbiler skal betale vejpenge Politiken 22. januar 2004

Sidste chance for busprotest Politiken 22. januar 2004

Bortforklaringens time for prishop i busserne Politiken 21. januar 2004

Fogh afviser ansvar for takststigninger Politiken 20. januar 2004

Vejafgift ændrer bilisternes vaner Politiken 20. januar 2004

Minister kulegraver prisstigninger Politiken 20. januar 2004

Borgerlige politikere i åbent opgør om takststigninger Politiken 20. januar 2004

Massiv protest mod dyrere busser og tog Politiken 20. januar 2004

Fusion skal redde den kollektive trafik Politiken 19. januar 2004

Buspriserne stiger igen næste år Politiken 19. januar 2004

Hvorfor stiger billetpriserne? Politiken 19. januar 2004

Politiken indsætter gratisbusser i København Politiken 19. januar 2004

Oppositionen kræver billigere tog og busser Politiken 18. januar 2004

Trafikøkonom: Gør busserne gratis Politiken 18. januar 2004

Taksthop: Ingen vil have skylden Politiken 16. januar 2004

Mindst fire procent vil droppe bussen Politiken 16. januar 2004

Klippekort til cykler stiger ikke Politiken 16. januar 2004

Kunder hamstrer kort til bus og tog Politiken 15. januar 2004

Dårligere og dyrere busser i hovedstaden Politiken 10. januar 2004

Studerende bliver flået i takststigning Politiken 10. september 2003

Forskere: Politisk sjusk med trafikken Politiken 30. august 2003

Opposition vil sikre buspriser Politiken 3. september 2002

Bus- og togpriser på himmelflugt Politiken 2. september 2002

Ringere busdrift i Storkøbenhavn Politiken 14. juli 2002

DSB frygter kundeflugt Politiken 3. april 2002