Kategorier
Mad Poesi Politik Videnskab

hvad-er-godt-for-min-hjerne

Jeg har downloadet en lille sjov og tankevkkende populrvidenskabelig bog fra nettet som hedder “BrainMagic”. Her er et par gode rd til hvordan man passer og plejer sin valnd mellem rerne:

1. Motion – ikke overraskende – bde konditionstrning og styrketrning er godt for hjernen og stimulerer neurotropic faktorer som er en slags gdning for udviklingen af ny hjerneceller.

2. Nye mentale udfordringer – som f.eks. at lre et nyt sprog, fgte eller porcelnsmalling.

3. Social Kontakt – i det hele taget mde ny mennesker som er forskellige fra dig selv og deltage i social interaktion.

4. Intern logisk kontrol – tage ansvar for sit eget liv og livssituation. Ikke at vre et offer for livsomstndigheder. Selv finde p nye ml og lsninger i sit liv.

5. Din dit – hvad du propper i munden – Masser af grntsager, frugter & ndder, fisk og protein. Vigtige vitaminer for hjernen er A, B, C og E. Omega fedtsyrer som findes i f.eks. fed fisk som makrel og laks. Choline fra sojabnner, ggeblomme, smr, peanuts, blomkl, linser, sesam- og hrfr. Olier med fler enkelt umttede fedtsyrer. F.eks. er tidselolie fantastisk bde i smag og sundhed til salater m.v. Besynderligt nok ogs en lille smule kolesterol. Og masser af vand. I det hele tager spise en god varieret kost!

Der er fdevarer som er kvalificeret som “SuperFoods” som er ekstra nrende: Blbr, r kakao, bi pollen, Aloe Vera, hyben, brndkarse, soja, papaja, hrfr, brokoli, appelsiner, spinat, tomater og valndder.

Links:
Superfoods wikipedia.org
hjerneaktiv.dk hjerneaktiv.dk
BrainMagic brainmagic.co.uk
altomkost.dk Fdevarestyrelsen

Af Thomas Dyhr

Thomas Dyhr - cand.jur. fra Københavns Universitet 2003 Filosof af natur.. Interesser: politik, skak, qigong, nei kung, tai chi, yi chuan, xin yi, daitoryu aikijujutsu, da chen chuan, litteratur, poesi

5 kommentarer til “hvad-er-godt-for-min-hjerne”

Pga. censur på wikipedia.org bringes følgende liste over Superfoods :
Appelsiner
Avocado
Blåbær
Broccoli
Bønner
Chia frø
Chili
Cocoa
Gojibær
Granatæble
Grapefrugt
Græskar og Græskarkerner
Grøn te
Grønkål
Hyben
Hørfrø
Ingefær
Kakao
Korn, Hele
Laks
Løg: Hvidløg, skallotte, porre, purløg, forårsløg, rødløg og helt almindelig løg
Mandler
Oliven Olie
Rødbede
Rødvin, Hvidvin, vin
Soya og soyabøner
Tang
Tomater og Tomatpuré
Tranebær
Valnødder

Hvor står hyben henne? Den vel nok sundeste superfoods er der ikke. Det er i hvert fald censur.
Trods den store udbredelse er det de færreste, der ved, at hyben er yderst gavnlige for helbredet. Desuden er hyben yderst velegnede til madlavning. Der er 4 gange så mange C-vitaminer i hyben end i appelsiner. Jeg har læst en masse om hyben på http://www.alt-om-hyben.dk – dels fordi, jeg er gigtpatient og nyder god gavn af hybens antioxidente effekt. Dels fordi hyben er fantastiske til madlavning.

Tak for den oplysning om Hyben Mona. Jeg har opdateret listen oven for med “Hyben”! Jeg fandt for resten ved et tilfælde ud af at gigtforeningen har en masse gode oplysninger om forskellige naturlægemidler herunder bl.a. hyben, fiskeolie, ingefær og avokado: http://www.gigtforeningen.dk/

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.