Jeg har downloadet en lille sjov og tankevækkende populærvidenskabelig bog fra nettet som hedder “BrainMagic”. Her er et par gode råd til hvordan man passer og plejer sin valnød mellem ørerne: 1. Motion – ikke overraskende – både konditionstræning og styrketræning er godt for hjernen og stimulerer neurotropic faktorer som er en slags gødning for udviklingen af ny hjerneceller. 2. Nye mentale udfordringer – som f.eks. at lære et nyt sprog, fægte eller porcelænsmalling. 3. Social Kontakt – i det hele taget møde ny mennesker som er forskellige fra dig selv og deltage i social interaktion. 4. Intern logisk kontrol – tage ansvar for sit eget liv og livssituation. Ikke at være et offer for livsomstændigheder. Selv finde på nye mål og løsninger i sit liv. 5. Din diæt – hvad du propper i munden – Masser af grøntsager, frugter & nødder, fisk og protein. Vigtige vitaminer for hjernen er A, B, C og E. Omega fedtsyrer som findes i f.eks. fed fisk som makrel og laks. Choline fra sojabønner, æggeblomme, smør, peanuts, blomkål, linser, sesam- og hørfrø. Olier med fler enkelt umættede fedtsyrer. F.eks. er tidselolie fantastisk både i smag og sundhed til salater m.v. Besynderligt nok også en lille smule kolesterol. Og masser af vand. I det hele tager spise en god varieret kost! Der er fødevarer som er kvalificeret som “SuperFoods” som er ekstra nærende: Blåbær, rå kakao, bi pollen, Aloe Vera, hyben, brøndkarse, soja, papaja, hørfrø, brokoli, appelsiner, spinat, tomater og valnødder. Links: Superfoods wikipedia.org hjerneaktiv.dk hjerneaktiv.dk BrainMagic brainmagic.co.uk altomkost.dk Fødevarestyrelsen

Jeg har downloadet en lille sjov og tankevækkende populærvidenskabelig bog fra nettet som hedder “BrainMagic”. Her er et par gode råd til hvordan man passer og plejer sin valnød mellem ørerne:

1. Motion – ikke overraskende – både konditionstræning og styrketræning er godt for hjernen og stimulerer neurotropic faktorer som er en slags gødning for udviklingen af ny hjerneceller.

2. Nye mentale udfordringer – som f.eks. at lære et nyt sprog, fægte eller porcelænsmalling.

3. Social Kontakt – i det hele taget møde ny mennesker som er forskellige fra dig selv og deltage i social interaktion.

4. Intern logisk kontrol – tage ansvar for sit eget liv og livssituation. Ikke at være et offer for livsomstændigheder. Selv finde på nye mål og løsninger i sit liv.

5. Din diæt – hvad du propper i munden – Masser af grøntsager, frugter & nødder, fisk og protein. Vigtige vitaminer for hjernen er A, B, C og E. Omega fedtsyrer som findes i f.eks. fed fisk som makrel og laks. Choline fra sojabønner, æggeblomme, smør, peanuts, blomkål, linser, sesam- og hørfrø. Olier med fler enkelt umættede fedtsyrer. F.eks. er tidselolie fantastisk både i smag og sundhed til salater m.v. Besynderligt nok også en lille smule kolesterol. Og masser af vand. I det hele tager spise en god varieret kost!

Der er fødevarer som er kvalificeret som “SuperFoods” som er ekstra nærende: Blåbær, rå kakao, bi pollen, Aloe Vera, hyben, brøndkarse, soja, papaja, hørfrø, brokoli, appelsiner, spinat, tomater og valnødder.

Links:
Superfoods wikipedia.org
hjerneaktiv.dk hjerneaktiv.dk
BrainMagic brainmagic.co.uk
altomkost.dk Fødevarestyrelsen

5 kommentarer til “Jeg har downloadet en lille sjov og tankevækkende populærvidenskabelig bog fra nettet som hedder “BrainMagic”. Her er et par gode råd til hvordan man passer og plejer sin valnød mellem ørerne: 1. Motion – ikke overraskende – både konditionstræning og styrketræning er godt for hjernen og stimulerer neurotropic faktorer som er en slags gødning for udviklingen af ny hjerneceller. 2. Nye mentale udfordringer – som f.eks. at lære et nyt sprog, fægte eller porcelænsmalling. 3. Social Kontakt – i det hele taget møde ny mennesker som er forskellige fra dig selv og deltage i social interaktion. 4. Intern logisk kontrol – tage ansvar for sit eget liv og livssituation. Ikke at være et offer for livsomstændigheder. Selv finde på nye mål og løsninger i sit liv. 5. Din diæt – hvad du propper i munden – Masser af grøntsager, frugter & nødder, fisk og protein. Vigtige vitaminer for hjernen er A, B, C og E. Omega fedtsyrer som findes i f.eks. fed fisk som makrel og laks. Choline fra sojabønner, æggeblomme, smør, peanuts, blomkål, linser, sesam- og hørfrø. Olier med fler enkelt umættede fedtsyrer. F.eks. er tidselolie fantastisk både i smag og sundhed til salater m.v. Besynderligt nok også en lille smule kolesterol. Og masser af vand. I det hele tager spise en god varieret kost! Der er fødevarer som er kvalificeret som “SuperFoods” som er ekstra nærende: Blåbær, rå kakao, bi pollen, Aloe Vera, hyben, brøndkarse, soja, papaja, hørfrø, brokoli, appelsiner, spinat, tomater og valnødder. Links: Superfoods wikipedia.org hjerneaktiv.dk hjerneaktiv.dk BrainMagic brainmagic.co.uk altomkost.dk Fødevarestyrelsen”

  1. Pga. censur på wikipedia.org bringes følgende liste over Superfoods :
    Appelsiner
    Avocado
    Blåbær
    Broccoli
    Bønner
    Chia frø
    Chili
    Cocoa
    Gojibær
    Granatæble
    Grapefrugt
    Græskar og Græskarkerner
    Grøn te
    Grønkål
    Hyben
    Hørfrø
    Ingefær
    Kakao
    Korn, Hele
    Laks
    Løg: Hvidløg, skallotte, porre, purløg, forårsløg, rødløg og helt almindelig løg
    Mandler
    Oliven Olie
    Rødbede
    Rødvin, Hvidvin, vin
    Soya og soyabøner
    Tang
    Tomater og Tomatpuré
    Tranebær
    Valnødder

  2. Hvor står hyben henne? Den vel nok sundeste superfoods er der ikke. Det er i hvert fald censur.
    Trods den store udbredelse er det de færreste, der ved, at hyben er yderst gavnlige for helbredet. Desuden er hyben yderst velegnede til madlavning. Der er 4 gange sÃ¥ mange C-vitaminer i hyben end i appelsiner. Jeg har læst en masse om hyben pÃ¥ http://www.alt-om-hyben.dk – dels fordi, jeg er gigtpatient og nyder god gavn af hybens antioxidente effekt. Dels fordi hyben er fantastiske til madlavning.

  3. Tak for den oplysning om Hyben Mona. Jeg har opdateret listen oven for med “Hyben”! Jeg fandt for resten ved et tilfælde ud af at gigtforeningen har en masse gode oplysninger om forskellige naturlægemidler herunder bl.a. hyben, fiskeolie, ingefær og avokado: http://www.gigtforeningen.dk/

Skriv et svar