Jeg har downloadet en lille sjov og tankevækkende populærvidenskabelig bog fra nettet som hedder “BrainMagic”. Her er et par gode råd til hvordan man passer og plejer sin valnød mellem ørerne: 1. Motion – ikke overraskende – både konditionstræning og styrketræning er godt for hjernen og stimulerer neurotropic faktorer som er en slags gødning for udviklingen af ny hjerneceller. 2. Nye mentale udfordringer – som f.eks. at lære et nyt sprog, fægte eller porcelænsmalling. 3. Social Kontakt – i det hele taget møde ny mennesker som er forskellige fra dig selv og deltage i social interaktion. 4. Intern logisk kontrol – tage ansvar for sit eget liv og livssituation. Ikke at være et offer for livsomstændigheder. Selv finde på nye mål og løsninger i sit liv. 5. Din diæt – hvad du propper i munden – Masser af grøntsager, frugter & nødder, fisk og protein. Vigtige vitaminer for hjernen er A, B, C og E. Omega fedtsyrer som findes i f.eks. fed fisk som makrel og laks. Choline fra sojabønner, æggeblomme, smør, peanuts, blomkål, linser, sesam- og hørfrø. Olier med fler enkelt umættede fedtsyrer. F.eks. er tidselolie fantastisk både i smag og sundhed til salater m.v. Besynderligt nok også en lille smule kolesterol. Og masser af vand. I det hele tager spise en god varieret kost! Der er fødevarer som er kvalificeret som “SuperFoods” som er ekstra nærende: Blåbær, rå kakao, bi pollen, Aloe Vera, hyben, brøndkarse, soja, papaja, hørfrø, brokoli, appelsiner, spinat, tomater og valnødder. Links: Superfoods wikipedia.org hjerneaktiv.dk hjerneaktiv.dk BrainMagic brainmagic.co.uk altomkost.dk Fødevarestyrelsen

Jeg har downloadet en lille sjov og tankevækkende populærvidenskabelig bog fra nettet som hedder “BrainMagic”. Her er et par gode råd til hvordan man passer og plejer sin valnød mellem ørerne:

1. Motion – ikke overraskende – både konditionstræning og styrketræning er godt for hjernen og stimulerer neurotropic faktorer som er en slags gødning for udviklingen af ny hjerneceller.

2. Nye mentale udfordringer – som f.eks. at lære et nyt sprog, fægte eller porcelænsmalling.

3. Social Kontakt – i det hele taget møde ny mennesker som er forskellige fra dig selv og deltage i social interaktion.

4. Intern logisk kontrol – tage ansvar for sit eget liv og livssituation. Ikke at være et offer for livsomstændigheder. Selv finde på nye mål og løsninger i sit liv.

5. Din diæt – hvad du propper i munden – Masser af grøntsager, frugter & nødder, fisk og protein. Vigtige vitaminer for hjernen er A, B, C og E. Omega fedtsyrer som findes i f.eks. fed fisk som makrel og laks. Choline fra sojabønner, æggeblomme, smør, peanuts, blomkål, linser, sesam- og hørfrø. Olier med fler enkelt umættede fedtsyrer. F.eks. er tidselolie fantastisk både i smag og sundhed til salater m.v. Besynderligt nok også en lille smule kolesterol. Og masser af vand. I det hele tager spise en god varieret kost!

Der er fødevarer som er kvalificeret som “SuperFoods” som er ekstra nærende: Blåbær, rå kakao, bi pollen, Aloe Vera, hyben, brøndkarse, soja, papaja, hørfrø, brokoli, appelsiner, spinat, tomater og valnødder.

Links:
Superfoods wikipedia.org
hjerneaktiv.dk hjerneaktiv.dk
BrainMagic brainmagic.co.uk
altomkost.dk Fødevarestyrelsen