Kategorier
Filosofi Kampsport Kultur Leg

tai-chi

by WEE KEE-JIN Oversat af MOGENS LEHMKUHL HANSEN

Master Huang (red. Huang Sheng Shyan eller Huang Xingxian) var en anset udver og som lrer var han enestende. Han udviklede velser og et systematiseret trningssystem, som erkendte stadierne i en elevs udvikling.

FYSISKE MEKANISMER
Nr vi begynder at lre tai chi, starter vi med drlige holdninger og klodsede handlinger. Vi er ndt til at arbejde med store lse bevgelser for at lsne lukkede led og ophobede spndinger, med srlig opmrksomhed p en oprejst og rank stilling, og med en opmrksomhed p fdderne for at udvikle strre stabilitet.

Til at begynde med bevger kroppen sig som en (stiv) stamme, men efter at leddene og musklerne lsnes, starter vi med at dreje fra hofterne, for at lede taljen, for at lede kroppen, for at lede armene.

Det at hve armene i stedet for at lfte dem, fr sin drivkraft nede fra og bliver udtrykt ved afspnding af kroppens kropsstykke, skuldrene og albuerne. Derved er enhver bevgelse i overkroppen et produkt af forandringer nedefra.

Fra starten m vigtigheden af strukturen (opbygningen) fremhves. Det er njagtigheden ved at vre i centerlinen (lodlinien), bde i stillingen og senere ved overgange, der tilvejebringer de veje (stier), som energierne kan passere. En haveslange, der har skvheder eller er klemt, kan stoppe vandet i at strmme. I kroppen vil blokerede led og muskulre spndinger begrnse energiens vej.At fokusere p Qi (chi) og Yi (sindets intention) fr strukturen er etableret, er af ringe brugbarhed. Det er som at udvikle elektricitet uden at have ledninger at sende den i. Meditation og Qigong bearbejder ogs Yi og Qi, men de opdyrker ikke en afspndt, elastisk kraft og skaffer heller ikke en metode til af frembringe den.Njagtighed er ikke kun detaljerne ved stillingerne ( hvor), eller rkkeflgen (hvornr), men mere vigtigt processen (hvordan) du bevger dig. Unjagtighed bliver gjort tydeligere i Pushing-hands, men det er i Formen du trner dem.

Hvis du ikke kan forblive i lodlinen, nr der ikke er nogen ydre kraft til at pvirke dig, s m det vre umuligt at bevare den, nr der er.Lodlinien refererer til en tilstand af central ligevgt, dette er at vre oprejst og centreret bde horisontalt (vandret) og vertikalt (lodret). Ved bevgelse er det vigtigt at bde venstre og hjre skifter ligeligt, s begge kn, hofter og skuldre snkes (falder) i samme hastighed, ingen side hurtigere end den anden.Hvis studerende kun arbejder p at vre lse, afslappede og sensitive, s vil deres Form ikke vre grounded, have jordforbindelse – den vil flyde og vil ikke udvikle den afslappede kraft i Pushing-hands. Selv deres klbe (Sticking) vil kun vre p et overfladisk plan. Derfor er du ndt til at inkludere at synke (Sinking) i formen.

SONG (at synke ned)
Er en ydre og indre proces – fysisk at lsne, mentalt at synke. Lsne er en fysisk mekanisme, der involverer at lsne leddene fra fdderne og op. For at f forbindelse med jorden m du lsne fdderne og anklerne, give efter i knene ved at droppe hofterne ind i deres ledskle. Dette vil skabe den plads, som kroppen kan falde ned i. Skuldrene kan s slippe tt fulgt af en snkning af albuerne og hndleddene. Basen (fod, ankel, kn, hofte), overkroppen og armenes lsnen skal ske nsten samtidig for at undg at standse det at synke.

INDRE MEKANISMER
Indre mekanismer i tai chi m opdyrkes ved at bruge sindet (Yi), som bestr af to dele – intention (hensigt) og awareness (opmrksomhed).Nr du har i sinde at bevge dig, s tnker du frst p det, s handler kroppen p en mde du m vre opmrksom p, ellers vil du ikke forst forlbet eller ndringerne. S ved enhver bevgelse m du frst have intentionen, tt fulgt af din opmrksomhed. At tnke er kun at planlgge. Det er opmrksomheden, som du bruger til at opdyrke det at lsne, at synke og tilbagespringet – visualisr dem og bevg din opmrksomhed for at erfare dem.
Til at begynde med forekommer det ikke fysisk p en mde, der er tydelig, men efter langvarig trning vil det ske, som du har visualiseret.Yi leder Qi, s hvor opmrksomhed er, vil energien vre. At fokusere p selve Qien kan faktisk blokere eller stagnere den (f den til at stivne). Strmmen af Qi er et produkt af din styrede opmrksomhed.Synke er den vedvarende flydende fornemmelse fra toppen af hovedet og ned. For at trne det m vi frst lsne (som det er beskrevet ovenfor), s visualiser man en kop varm vand blive hldt over toppen af hovedet, det lber ned gennem kroppen og benene, gennem fdderne og ned i jorden med en smeltende flelse.
I det frste trin, hvor man i formen trner i at synke, lrer eleven at synke ned i stillingen ved frst at komme i stillingen, derefter tillade den synkende fornemmelsen at blive frdiggjort, fr udlsningen af elastisk kraft. For derefter at bevge sig ind i den nste stilling.

Efter et r eller mere, hvor man synker i hver stilling, s introduceres at synke ved overgangene.
Her starter processen i det jeblik den tomme fod begynder at bevge sig, hvorved eleven synker ned i den fyldte fod. Dette fortstter uafbrudt ved justeringen af foden, drejningen af hoften, overfrelsen af vgt, og selv under frigrelsen af elastiskkraft.

Resultatet af at lsne og synke er en tydelig forgelse af trykket i fdderne. Dette kaldes jordforbindelse, eller at sl rod.

Det er vigtigt at huske, at ro fremkalder at lsne, lsne fremkalder det at synke, at synke fremkalder jordforbindelse, jordforbindelse fremkalder Jing (den elastiske kraft). Derfor: Jing er et produkt af Chern (synke), og vedvarende synkning vil give en vedvarende kraft.

PUSHING-HANDS
TUI SHOU (Pushing-hands) er bare en forlngelse at formen. Den eneste forskel er, at en udefra kommende kraft motivere dine bevgelser. Du skal bevge dig p samme mde, med den samme opmrksomhed, som du gr i formen. Og hvad du arbejder med i formen, skal du ogs inkludere i Pushing-Hands.At undvige er ikke en tilbagetrkning fra kraften. Det er heller ikke at sl rod for at st i mod den. At bevge sig et jeblik fr en kraft, er at trkke sig vk eller at miste kontakten. At bevge sig et jeblik efter, er at gre modstand. Det er fluen, som daler ned p dig, der stter dig i bevgelse. Ikke fordi fluen lander, at du bevger dig vk. Det er den indkommende kraft, der skaber bevgelsen i dig.Nr du skubber ind i en svamp, forsger den ikke at bevge sig vk fra dig, den opsuger bare din kraft. Nr din kraft er opbrugt, flger svampen med dig tilbage. Dette kaldes at klbe.I tai chi er klbe at flge en andens center, at vre i forbindelse med din egen rod gennem og ind i en andens, s at to kan bevge sig som en.
Dette krver lytning, synke, bning, lukning og harmoniske bevgelser. Processen at tmme en indkommende kraft til jorden, og klbe til basen af din partner, krver de samme mekanismer som bruges til at synke i formen.Derfor, hvis man ikke har trnet at synke, kan man mske godt undvige og udstrkke en kraft for at gre den svag, men en del af kraften vil stadig vre p dig. Ydermere vil man kun kunne klbe til overfladen af modstanderen og er ikke i kontakt ned til deres rod.Neutralisering er at omdirigere en indkommende kraft og senere evnen til at tmme den fuldstndig fra kroppen ned i jorden.

Med god lodlinie er den frste retning for neutralisering horisontal, at rotere omkring rygradens akse. Nr bne, lukke og synke kan inkorporeres, vil neutralisering ogs blive vertikal og indre, dette muliggr at den indkommende kraft bliver opfanget og springer tilbage til partneren.Lukke og bne henviser til rummet mellem dine hnder, arme og krop. Slippe fra centeret er at lukke, bne er at udvide fra centeret. De ydre bevgelser er et produkt af forandringerne i det indre.

At lukke krver rum for at kunne ske, og dette rum kommer af at synke.Hastighed og timing m vre i forhold til hinanden. Nr du stiller et ur, drejer “hndtaget” (vingen) et tandhjul, der drejer et andet hjul og s videre, indtil armene p uret bevger sig. Intet hjul drejer hurtigere end det hjul, der driver det, de bevger sig alle ved samme hastighed og p det samme tidspunkt. Selvom du drejer fra dine hofter, resulterer forbindelsen til dine kropsdele i, at kropsdelene ankommer til forskellige endeml samtidig.Selv med gode lytteevner og flsomhed i Pushing-hands, vil unjagtig eller drlig synkronitet enten efterlade en bning, andre kan udnytte, eller du vil hnge fast og fastlse dig selv. At synkronisere forandringerne gennem hele formen er et vigtigt skridt i at udvikle din tai chi. Det er den naturlige timing, der opstr nr afspnding motiverer dine bevgelser. Synke og elastisk udlsning udspringer fra rdderne nedefra, og bne og lukning er fra centeret inde fra.Nr man lukker luften ud af en ballon, trkker alle sider sig sammen med den samme hastighed. Denne tmmen er jvn og kaldes ligevgt, og den skal vre i alle lukninger og bninger, det vil sige igennem hele formen og i pushing-hands.Hvis du er i ligevgt, er som en vgt, hvor det mindste tryk stter dig i bevgelse, forudsat at den korrekte struktur er indvet.

Fr udladningen af elastisk energi er der altid et punkt, hvor man bryder roden p sin partner. Dette kan begynde i det jeblik du klber. Nr man udvikler evnen til at udlse elastisk energi, er man ndt til at vente p at synke helt, fr man tillader kraften – at springe tilbage fra rdderne, blive forstrret i benene, styre den med hofterne, for at lade den passere gennem kroppen og armene til fingerspidserne (eller et andet punkt for kontakt).

Til at begynde med er udlsningen af den elastiske kraft stimuleret af et lille skub med den fyldte fod mod jorden. Men senere bliver dette undvendigt, idet 1% lsne bliver 1% synken, hvilket er 1% jordforbindelse som svarer til 1% elastisk kraft. Ligesom i en fjeder, som s snart du skubber til den, vil sende en kraft tilbage mod dig. Man skal huske p, at effektiviteten ved en fjeder er afhngig af dens struktur. Hvis den er for stiv, vil der ikke vre nogen kompression, hvis den er for bld vil den falde sammen, og er lodlinjen drlig, vil fjederen bule ud.Kvaliteten af et skub er vigtigere, end hvor langt du kan skubbe nogen. Med et godt rent skub vil begge fdder forlade jorden, snare end at vakle baglns. Kraften kommer fra energierne, ikke gennem fysisk styrke. Oplevelsen af at blive skubbet med elastisk energi skal vre let og behagelig, ikke kraftfuldt.

Hvis alt er p rette plads, fra struktur til timing, vil du mske flyve, men ikke engang dette er pointen.Tai chi er en proces, et forlb, ikke en slutning. velser, Form og Pushing-hands er metoder til at udforske principperne indenfor al bevgelse. For at forbedre os, behver vi bare forfine vores bevgelser og uddybe vor forstelse for principperne. Dette er en igangvrende fortsat proces.
I sidste instans bliver Formen formls, enhver handling eller “ikke” handling er i harmoni- dette er Tai chi.

Links:
Sg efter Master Huang Sheng Shyan videoer p YouTube.com.
Wee Kee Jin’s School of Central Eqvilibrium i New Zealand.

Bog:
Taijiquan Wuwei: A Natural Process af Wee Kee Jin
ISBN 9780473097813

Af Thomas Dyhr

Thomas Dyhr - cand.jur. fra Københavns Universitet 2003 Filosof af natur.. Interesser: politik, skak, qigong, nei kung, tai chi, yi chuan, xin yi, daitoryu aikijujutsu, da chen chuan, litteratur, poesi

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.