En rigtig god ven var ude for en ubehagelig situation lørdag aften i denne weekend. Han fik så alvorligt en maveonde at han flere gange mistede bevistheden. Han var i situationen meget svag, bange og havde hjertebanken. Jeg fik en sms fra ham: “It feels like this night will kill me..” Han havde ikke nogen nogen hos sig. Han ringede til mig og sagde at han forgæves havde forsøgt at 2-3 gange til lægevagten, men at de ikke ville tage ham alvorligt. Hos lægevagten fik han besked om at drikke noget vand og evt. søge egen læge. Hvorfor kommer lægevagten ikke ud i sådan en situation?
Det endte med at jeg måtte tage over til ham og sidde og våge over ham natten igennem. Han var meget svag, syg og bestemt ikke glad for situationen. Og han ville endda ikke have været i stand til selv at tage i konsultation hos lægevagten. Hvilket besynderligt nok heller ikke blev foreslået. Han og jeg er i dag uforstående over for at lægevagten ikke tog ham alvorligt.
Jeg har oplevet en lignende situation med med min kæreste, hvor hun havde en slem pandehulebetændelse med mange smerter, hvor lægevagten heller ikke tog situationen alvorligt. Jeg har talt lidt med min vennekreds; og her får jeg tilsvarende meldinger om manglende vilje/lyst til at opfylde forespørgsler på udkørende konsultation af lægevagten.
Der er selvfølgelig tale om en lægefaglig vurdering. Hvis der er tale om en livstruende situation skal der selvfølgelig tilkaldes en ambulance, så mindre burde kunne gøre det hos lægevagten.
Her er ved Region Syd siger i den forbindelse:
“Når du ringer til lægevagten, sidder der læger og tager telefonen. Ud fra din beskrivelse af sygehistorien og symptomer, vurderer lægen, om det vil være nok med en telefonkonsultation, om patienten skal undersøges af lægevagten eller skal henvende sig til sin egen læge i dagtimerne.
Lægen kan også vurdere, at patienten hellere skal køres på skadestuen eller kontakte 112, hvis det er meget alvorligt.”
Man kunne foranlediges til at få følgende mindre flatterende tanke i denne forbindelse: Det kan simpelthen bedre betale sig for lægevagten/lægen at foretage telefon-konsultation og ikke at tage ud fordi han så kan nå flere patienter og dermed sikre sig et større honorar end hvis han skulle på lægebesøg hos en faktisk fysisk person.
Hvis det viser sig at der er tale om et generelt billede hos lægevagten, om manglende vilje til at rykke ud til bogerne, synes jeg at der er tale om et alvorligere embedssvigt end når politiet ikke formår at reagere på sin pligt i overensstemmelse med situationens alvor.
Hvor meget skal der til før end lægevagten rykker ud? Hvad kan grunden være til at lægevagten i den grad tøver med at rykke ud? Har du oplevet noget ligende eller kender nogen som har?
Her er et kendt tidligere eksempel tilbage fra 2006 i citat fra Ritzau: “Det kunne have kostet kulturminister Brian Mikkelsen livet, hvis han havde rettet sig efter den besked, han fik, da han med høj feber ringede til vagtlægen i juni i år, skrev Ekstra Bladet i går. Vagtlægen bad ministeren om at tage en Kodimagnyl og gå i seng, selv om det få timer senere viste sig, at han havde betændelse i hjerteklappen – en livstruende sygdom.”
Links:
Lægevagten laegevagten.dk
Sværere at få lægen ud på sygebesøg Berlingske  30. januar 2008
Lægevagten – nye visitationsretningslinier skal sikre ensartet tilbud i hele Region Hovedstaden sundhed.dk
Baggrund:
Flertal: Dårlige vagtlæger skal kunne fyres Politiken 8. oktober 2006
Politikere vil have kulegravet vagtlægeordning Politiken 18. september 2006
Opfølgning:
i LÆGENS HÆNDER Tema berlingske.dk
Sundhedsøkonom tvivler på nytte af ens regler Berlingske 23. juli 2009
Lægevagten skal lære af fejl Berlingske 22. juni 2009
Politisk flertal for at ændre vagtlægers aflønning Berlingske 17. juni 2009
Det er jo fuldstændig forkasteligt Berlingske 14. juni 2009
10 kommentarer til “l%c3%a6gevagten-svigter”
Jeg har i dag sendt en mail til lægevagten med link til denne artikel.
“Hvad siger lægevagten til denne historie, som efter min mening ikke er enestÃ¥ende.”
Her en link til to private vagtlæger i København. Det er klart at man skal betale honnorar til disse, men det kan være en løsning i det tilfælde at man ikke kan få det offentlige til at komme ud.
http://www.copenhagendoctors.dk/content.asp?ID=120
http://privatedoctor.dk/
Til Sundhedsministeren ( Jakob Axel Nielsen )
Jeg vil gerne høre din mening om ovenstående.
Her for nylig har jeg gjort det til en vane at spørge folk om deres forhold til lægevagten. Næsten alle jeg har talt med kan fortælle tilsvarende historier. Og nogle har endda opgivet lægevagten helt og benytter nu kun den private lægevagt. Efter jeg har kigget lidt pÃ¥ de gamle nyheder kan jeg forstÃ¥ at denne problemstilling har været oppe og vende for et par Ã¥r siden – uden at dette dog har ændret pÃ¥ situationen.
Med venlig hilsen, Thomas Dyhr
Svar fra Lægevagtens hjemmeside:
“Kære Thomas Dyhr
Tak for din mail. Vi er “kun” redaktionen bag sitet http://www.laegevagten.dk
Såfremt du ønsker at klage over lægevagten, er der i dag 2 muligheder:
1): Klager over lægeopførsel, serviceniveau, ventetider mm.
Send et brev til Samarbejdsudvalget for almen praksis i den region, hvor du
er blevet behandlet af lægevagten – f.eks.
Samarbejdsudvalget for almen praksis
Region Hovedstaden
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Samarbejdsudvalget består af medlemmer af Regionens Sundhedsudvalg og
medlemmer af de praktiserende lægers Praksisudvalg.
2): Klager over det lægefaglige.
Send et brev til Patientklagenævnet, Frederiksborggade 15, 1360 København K
Med venlig hilsen
Redaktionen på http://www.laegevagten.dk
Det er jo et sobert svar fra lægevagten.dk. Hvad kunne de have gjort og sagt anerledes! Bottom line er dog, at jeg pÃ¥ en pæn mÃ¥de at blevet sendt videre i systemet, hvilket er frustrerende, fordi det nu føles som jeg skal starte forfra og bruge endnu mere tid for at komme igennem med mit budskab. Hvilket jeg oplever er en klassisk mÃ¥de at trætte folk pÃ¥ sÃ¥ de til sidst helt opgiver deres ærinde – eller glemmer det! Hvorfor kunne de dog ikke sende min besked videre til det relevante organ eller bedre endnu til det rigtige menneske i systemet? Hjemmesiden lægevagten.dk er lægevagtens ansigt ud af til og burde være den som er nærmest til at vide besked og sende en evt. klage videre i systemet. Første barriere i systemet fundet.
Med sagen om den lille Christian, som slugte et batteri og senere døde, som følge af lægesvigt, må der nu være grundlag for en gennemgribende revision af lægevagtens praksis.
Er det så svært for politikkerne at finde ud af hvad der skal gøres og handle på det? Et lille fif.. Hovedhensyn: danskerenes liv og helbred.
Had a nasty near experience with an out of hours doctor in the evening 14th Nov 2008 . He gave his name as N ofielsen. He refused to send a doctor to my mother who was then 82 years old, living on her own and severely dehydrated having been unable to take in fluids. Dehydration in the elderly can be fatal.
The reason this doctor gave for refusing to arrange for a homevisit, was that I was phoning from England and as he said ” if you think you can phone from England and arrange a visit for your mother, then you’ll have to think again.” He hung up on me.
I knew my mother needed intravenous hydration to survive, so it was distressing.
I resolved to try ring the service again and got another doctor on the line by pure lucky coincidence. This doctor arranged a visit, which resulted in my mother being taken to hospital and given intravenious treatment to safe her life.
If this doctor Nielsen had had his way , then my poor 82 year-old mother would have slowly died all alone with no-one to comfort her.
I could not physically do anything for her from abroad.
A doctor like that should be reprimanded and not be able to return to out-of-hours service.
I would like to make a formal complaint over this uncaring doctor Nielsen
I dag lørdag d. 10. nevember 2012 ringede jeg i morges til lægevagten grundet pludselig opstået smerter i højre ben. Lægen var kort for hovedet og jeg fik at vide, at jeg bare skulle tage smertestillende. Jeg følte mig stadig urolig og måtte selv sprøge ind til hvad jeg skulle være opmærksom på. Han svarede at jeg bare skulle tage det med ro og ringe, hvis noget ændrede sig.
Om aftenen ringede jeg igen til lægevagten, da mit ben stadig gjorde meget ondt. Jeg synes samtidig det var blevet lidt hævet og knæet sagde knæk, når jeg bevægede benet. Denne gang fik jeg en ikke særlig serviceminded læge i røret, som oven i købet, endte med bare at smække røret på inden jeg fik talt færdig. Han mente ikke han gad at bruge tid på mig, da jeg nævnte mit alt for høje blodtryk. Jeg var selvfølgelig bange for at jeg kunne have en blodprop i benet. Jeg ringede tilbage og fik fat i en venlig læge, som undskyldte for hans kollegas opførelse.
Jeg er kureret for at ringe til lægevagten en anden gang, for mit blodtryk steg lige i vejret pga lægens attitude og det er meningen at lægen skal berolige deres patienter. Simpelthen utroligt at man skal finde sig i sådan en grov opførsel fra en læge, som skulle tage sig pænt af sine patienter. Jeg blev i hvert fald nærmest mere syg efter min henvendelse end før jeg ringede.
Lægevagten kommer ikke ud, har prøvet det 2 gange.
De er skide ligeglade med dig det fungerer ikke, sidst kostede det mig 400. kroner, for at få en taxi til at komme med medicin. Vores velfærdsystem er ved at bryde sammen, der er ikke råd til det mere fordi vi skal betale for den enorme indvandring af islam dyrkere.