Kategorier
Forretning It Nyheder Politik

Endelig ser der ud til at ske noget handel p nettet

Internethandel har igennem de sidste 5-10 vret et at de strste samtaleemner i IT branchen. Men virkeligheden har indtil videre ikke kunnet flge med forventningerne og spdommene fra Internetprofetterne.

Dette billede er for alvor ved at ndre sig. Helt nye indkbsvaner er ved bundflle sig for bestandig hos danskerne. »Vi er godt med, men vi er ikke i den internationale elite for internethandel«, siger Direktr Morten Kamper fra FDIH til Politiken.

Et af de store sprgsm er naturligt hvilken betydning den stigende internethandel kommer til at f for detailhandlen. Professor Niels Bjrn-Andersen fra Copenhagen Business School siger til Politiken: “»Alt, der kan handles digitalt, vil efterhnden g over p nettet”.

Efter min vurdering vil den stigende handel p nettet nok vre med til at revolutionere detailhandlen og endda lukke nogle butikker pga en skrpet konkurrence, men noget dommedagsscenario bliver der nppe tale om. Kbenhavns modestrg m.v. bliver ikke mrkelagt med tiden fordi internethandlen har taget fuldstndig over. Der er tale om et bde og. Og s er der tale om at nr “tillid” i kunderelationen skal formidles – hvad der i al handel er den egentlige vare som slges – s er bndbredden mellem 2 mennesker ansigt til ansigt altid den strste.

Lige nu er det IT branchen som sidder p nettet og ikke detailhandlen. IT branchen kender til god funktionalitet og til godt design (nsten) – til resten er de nogle klumpedumper! Eller sagt p en anden mde: Det er stadig ikke get op for IT branchen at der sidder virklige mennesker af kd og blod bag skrmene og tastaturet p nettet.

Hvis detailhandlen kan udnytte og transformere sin viden og menneskekundskab fra markedsfring, salg og kundepleje i sine fysiske forretninger til nettet er der ingen tvivl om de vil kunne klare sig rigtig godt.

Detailbutikkerne skal bare udnytte den ekstra “vinduesplads” som Internet giver; s kan der skabes helt nye muligheder for salg og mersalg. Ved mersalg til bestende kunder som kender produkterne godt tilfjer Internet ekstra bekvemmelighed og belejlighed. Ved salg til nye kunder p Internet ns kunder som ikke er geografisk afhngig af udsalgsstedet.

En af de vigtigste opgaver for ejerne af netbutikkerne er at udvikle en overmde kvalificeret kunderdgivning p internettet. Kunden vil eftersprge al information om produktet ned til mindste detalje – og i tid indtil vareren er leveret fysisk. Effektiv personlig og mlrettet markedsfring, smidig kunde og leverignsservice vil vre med til at bestemme vinderne p nettet.

Amazon er et af forbillederne p nettet som har forstet meget af kundeproblematikken; men de kunne sagtens gre meget mere for kunderne. Det handler jo bare om “tillid” mellem mennesker – og her er viden en afgrende faktor.

To ud af tre danskere handler p nettet Politiken 8. august 2006

Af Thomas Dyhr

Thomas Dyhr - cand.jur. fra Københavns Universitet 2003 Filosof af natur.. Interesser: politik, skak, qigong, nei kung, tai chi, yi chuan, xin yi, daitoryu aikijujutsu, da chen chuan, litteratur, poesi

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.